Loading...
Frågor2020-05-20T11:31:36+00:00

Vanliga ställda frågor

Här tar vi upp de vanligaste frågorna vi får, har du ytterligare frågor är du välkommen att ringa eller att maila oss.

Vid hyra av enstaka timmar2021-02-26T10:19:09+00:00

Om du endast vill hyra enstaka timmar så är detta endast möjligt på helgfria vardagar mellan 09,00-17,00. Vill du hyra halv och heldag kan du hyra närsomhelst.

Att veta ang att spela in ljud i vår studio2021-04-19T13:02:57+00:00

Vår studio är främst en fotostudio. Det ekar i studion och vi avråder från att spela in ljud på plats. Om du har en ljudtekniker i ditt team brukar dessa inte ha några problem med att spela in ljud på ett bra sätt. Det är kundens ansvar att få rätt på ljudet och vi kan tyvärr inte hjälpa er med detta.

Vi kan hjälpa er med diverse shopping och fix2021-04-29T08:19:00+00:00

Vi kan hjälpa dig med att handla varor till studion i form av godis, frukt och dryck så det finns på plats när du kommer. Ibland kan vi fixa övriga saker också efter önskemål. Vi tar 500 kr exkl moms i timmen för att handla och fixa till er. Vi  kan erbjuda er detta i mån av tid. Vänligen kom med era önskemål minst 10 dagar innan ni hyr studion.

Covid-19 Test på plats i studion2021-04-19T13:08:46+00:00

Representerar ni ett företag som kräver Covd-19 test innan ni jobbar tillsammans? Vi har kontakt med företag som kan utföra Covid-19 test på plats i studion. Hör av er om ni är intresserade så förmedlar vi kontakt.

Varför måste man betala i förskott?2020-05-19T10:04:57+00:00

När vi förr fakturerade i efterhand så bokade många upp studion för att de “kanske”  behövde den. Många kunder avbokade dagen innan eller samma dag och detta var ohållbart. I samband med att ni ska hyra studion så måste vi städa, göra i ordning, kanske montera ner en pågående fotografering som sen ska monteras upp igen. En uthyrning är förenad med kostnader, arbete och tid för oss därför måste vi veta att vi får betalt. Dessutom har ni bokat så nekar vi ju andra kunder. Många företag vill att vi ska fakturera i efterhand men tyvärr har det visat sig att när vi gjorde detta så har folk inte betalt i tid och vi har fått lägga tid och resurser på detta.

Men vi är ett stort företag som inte kan betala i förskott?
Vi har många stora företag som kunder och det brukar inte vara något problem för dem.

I vissa fall måste du betala kontant2020-05-19T10:56:44+00:00

En del av våra kunder är sent ute, det kan va så att de behöver hyra studion inom några dagar ibland dagen efter de ringer. Det kan då vara svårt att hinna administrera fakturan som ska vara betald i förskott. I detta fall vill vi att man betalar kontant till oss på plats. Man kan betala kontant eller med Swish. Självklart får man en kontantfaktura när man har betalt.

Varför tar ni inte kort?
Vi är ett litet företag och därav använder vi inte vår kortdragare så ofta och detta gör att vi får sämre deal mot vår bank och måste betala flera procent i avgift.

Vi vill jättegärna betala med kort oavsett extra avgift.
Detta går bra men då får ni säga till i förväg och den extra kostnaden varierar från 75-250kr beroende på hur mycket du ska betala.

Hur bokar man av?2020-05-20T07:28:12+00:00

Har du bokat, betalt och fått förhinder betalar vi inte tillbaka pengarna men vi bokar om dig i mån av lediga tider. Detta gäller max 3 månader från det att du bokar av. Du måste boka av senast 48 timmar innan hyresperioden för att du ska få möjligheten att boka om.

Men jag är ju sjuk?
Vi kan inte ta hänsyn till detta, då vi har kostnader och arbete i samband med en planerad uthyrning. Vi har förståelse att man kan bli sjuk samtidigt är detta också den absolut vanligaste ursäkten oavsett om man är sjuk eller inte.

Kan vi lämna vår utrustning i studion?2020-05-19T09:47:44+00:00

I vissa fall kan vi gå med på att man lämnar utrustning i studion dagen innan sin hyresdag. Detta beror helt på om studion är bemannad dagen innan så vi kan öppna till er och att studion är ledig då ni kommer med utrustningen.

Vi har hyrt studion i flera dagar, kan vi lämna utrustningen där under den tiden vi inte är på plats?
Detta är från fall till fall om studion inte är bokad den övriga tiden. Oftast tar vi ut en avgift beroende på vad det är ni ska lämna i studion. Tänk på att oavsett situation tar vi aldrig ansvar för din utrusning.

Men vi har ju hyrt en heldag?
En heldag är 8 timmar, studion kan hyras ut 24 timmar om dygnet.

Kan ni ordna andra färger på Pappersbakgrund?2021-04-19T12:59:41+00:00

Som standard när du hyr vår studio finns alltid Vit, Grått och Svart på plats. Vill du att vi ska ordna en annan färg kan vi absolut gör detta.
Du får du välja ut från Scandinavian Photos sortiment på bakgrunder och skicka oss bilden på denna färg. Vi beställer sedan bakgrunden och den är på plats och upphängd när ni kommer till studion. Ni får då betala för hela bakgrunden plus en avgift på 300 kr exkl moms i hanteringsavgift. Bakgrunden lagrar vi till ditt nästa besök, max 3 månader. Efter denna tiden tillfaller bakgrunden oss om du ej hämtat den eller hyrt studion igen under den tiden. Om du vill beställa en annan färg måste du göra detta i god tid.

Men jag har egen utrustning?2020-05-19T09:40:16+00:00

Du är välkommen att ta med din egen utrustning i samband med att du hyr vår studio. Vi kan dock inte ge dig billigare hyra pga detta. Observera också att du är ensam ansvarig för den utrustning du tar med till studion.

Har ni glömt något i studion?2020-05-19T11:00:02+00:00

Det är vanligt att hyreskunder och att deras kunder glömmer utrustning eller personliga tillhörigheter i studion.

Vi ansvara ej för kvarlämnad utrustning samt övrigt och har inte möjlighet att kontakta er om ni glömt något. Vi har många hyreskunder och det händer rätt ofta att de glömmer något. Vi vet oftast inte vem som glömt vad. Vill du hämta din kvarglömda utrustning eller tillhörigheter får du anpassa dig till när vi har tid och är på plats. Ring oss och kolla innan du åker till studion.

Men herregud jag har glömt något jätteviktigt, jag måste hämta detta nu!
Vi gör vad vi kan för att ha god service till våra kunder, kan vi hjälpa dig gör vi det, är det så att det innebär en avsevärt extra insats från oss eller det är på känslig tid tar vi ut en avgift på 250-500 kr exkl moms för detta.

Hyr ni ut kameror?2020-05-19T09:52:04+00:00

Vi hyr inte ut kameror eller objektiv, varken till stillbild eller rörlig bild.

Finns det parkeringsplatser?2020-05-19T11:00:55+00:00

Det finns gratis parkeringsplatser precis utanför studion (inne på gården). Vi kan dock inte svara på om de är lediga just när ni behöver dem, det finns andra företag i byggnaden och först till kvarn gäller.

Varför måste man städa efter sig?2020-05-19T09:56:48+00:00

Därför att din mamma jobbar inte här.

Vi behöver mer tid i studion än vad vi bokat?2020-05-19T10:01:46+00:00

Om du skulle behöver mer tid än vad du bokat måste du höra av dig till oss direkt. Vi måste kontrollera så det inte är någon annan som bokat efter din tid. Vi fakturerar i efterhand 300 kr exkl moms per extra timme. Varje påbörjad timme är en extra timme.

Jag har inte så mycket erfarenhet av att jobba i studio2020-05-26T14:21:20+00:00

En del av våra hyreskunder har lite eller ingen erfarenhet av att jobba i studio. Vi rekommenderar då att ni anlitar vår fotograf  Jens C Hilner för en genomgång av den utrustningen som ni ska använda så ni inte har sönder något, han kan även tipsa och ge er råd inför ditt uppdrag. Oftast är det så att de som haft sönder utrustning är de som inte har så mycket erfarenhet. Vi vill poängtera att det är billigare för er att anlita vår fotograf för en genomgång än att betala ny utrustning. Oftast behöver man bara en timmes genomgång för att ha en ide om hur saker funkar. Observera att vi tar inga bilder åt dig utan ger endast råd samt visar hur vår utrustningen fungerar.

Vi vill även poängtera att det är ert ansvar att ni kan hantera och vet hur utrustningen i studion fungerar när ni hyr studion.

Vägbeskrivning Delux2020-05-19T10:35:02+00:00

Vissa har svårt att hitta, därför har vi skapat denna extra detaljerade vägbeskrivningen för bara er.

När du kommer till Rönnviksgatan 13 Malmö så ser du följande framför dig. Det är den FÖRSTA järngrinden du ska köra in genom. Utanför står en skylt Studiof8. Det är en stor byggnad och hela området heter 13.

Så här ser skylten ut utanför den stora järngrinden.

När du kör in på gården så kör du 50 meter mot den gula byggnaden och till vänster ser du denna port med vår loggo på. Knacka på dörren annars vet vi inte att du är där.

Jag ska hyra ofta jag vill ha bättre pris2020-05-20T07:23:40+00:00

Ibland ringer det nya kunder och säger att de vill ha bättre pris eftersom de planerar att hyra studion väldigt ofta. Vi ger inte rabatter till nya kunder. Ser vi att du hyr ofta och är en återkommande kund så kan vi diskutera ett bättre pris, men då ska du hyra minst en gång i månaden.

Jag är influencer och vill bli sponsrad2020-05-20T07:21:31+00:00

Ibland hör Influencers av sig till oss och vill bli sponsrade med att får hyra vår studio gratis i utbyte mot att vi får synas på deras sociala medier i form av omnämnande eller länk. Vi är INTE intresserade av sådana samarbete och det är ingen ide att ni kontaktar oss.

Kan man köra in ett fordon i studion?2020-05-20T10:29:19+00:00

Det är möjligt att kör in fordon i studion. Detta måste man boka senast 48 tim innan hyresdagen då vi måste förbereda för detta. Det kostar 500 kr exkl moms extra för att köra in ett fordon i studion.

OBS under inga omständigheter får man ha motorn igång inne i studion, endast när ni kör in och ut.

Varför kostar det extra?
De gånger ett fordon har kört in i Studion har det alltid mer eller mindre orsakat skador på golvet, detta måste vi antingen laga, måla om eller städa bort. Det är även vissa förberedelser för oss om du ska ta in fordon i studion.

Vad är det för extra kostnader som kan tillkomma?2020-05-20T10:36:10+00:00

I samband med att du hyr vår studio kan extra kostnader tillkomma.

Om du använder pappersfond som finns i studion kostar detta 100 kr exkl moms/meter

Om du går över din tid kostar varje påbörjad extra timme 300 kr exkl moms

Om du glömmer att städa eller gör detta bristfälligt kostar detta 800 kr exkl moms

Om du skadar eller har sönder något i Studion får du ersätta en ny produkt oavsett hur lite eller mycket något är skadat.
På antika och unika saker i studion så får man betala en summa på 5000 kr exkl moms oavsett vad det är.

Till toppen